Земеделската комисия единодушно прие на първо четене промените в закона за земята
март 18, 2024До 1 април ползваме отстъпка от 5% от данъка върху получени субсидии от ДФЗ
март 19, 2024За „адаптиране към променящите се реалности“, по думите на президента Урсула фон дер Лайен, беше от съществено значение да се извърши бърз анализ на ситуацията и да се предложат конкретни корекции, за да се направи прилагането на Общата селскостопанска политика (ОСП) по-ефективно. Това е, което Европейската комисия направи бързо.
БФС подкрепят тези мерки за опростяване, които не подкопават прехода в земеделието.След представянето на своя неофициален документ миналия февруари като спешна реакция, в петък Европейската комисия представи втори набор от опростени корекции на ОСП за справяне със средносрочни опасения. Хаотичното прилагане на новата, изключително сложна ОСП през януари 2023 г. се сблъска с климатични, геополитически и икономически събития, които направиха трудно, ако не и невъзможно, изпълнението на определени технически задължения или задължения по график. Земеделието е дейност на открито, която не се съобразява с прекалено строгите административни графици.
Комисията реагира на някои от опасенията, изразени в цяла Европа, считайки, че „(…) са необходими корекции, за да се осигури ефективно изпълнение на плановете и да се намалят бюрокрацията“. Комисията също така призна, че тези елементи са част от причините за широко разпространения протест на фермерите в държавите-членки.Следователно целта е ясно заявена от Комисията и следва да бъде подкрепена от всички: да се преразгледат елементите, които са твърде тежки, сложни и прекалено административни, без да се поставя под въпрос посоката на селскостопанските преходи, предвидени в ОСП. Това също така обяснява защо Комисията не планира проучване на въздействието върху тези корекции. Ето защо може само да се съжалява за поляризационната кампания, която започна още преди публикуването на предложения регламент, създавайки разрив между съдържанието на действителния текст и неговото представяне в европейския обществен дебат. Важно е да се разбере какво наистина е предложила Комисията:
– Промените в ДЗЕВС 5, 6 и 7 не премахват задълженията за спазване на тези стандарти, но предлагат на държавите-членки и фермерите по-гъвкав начин за постигането им, като се имат предвид местните екстремни метеорологични явления и почвените условия. По отношение на ДЗЕВС 7 считаме, че тази гъвкавост не е постигната.
– Предложенията относно ДЗЕВС 8 вече правят възможно постигането на тези цели чрез доброволни мерки в първи Стълб (екосхеми). Въпреки това Европейската комисия трябва да разреши използването на подобни агроекологични ангажименти за климата за постигане на същата цел.
– Ние вярваме, че предложението за освобождаване на земеделските стопани под 10 хектара от контрола и санкциите на условията на ОСП ще намали значително административната тежест, пред която са изправени.
– По отношение на предложенията, засягащи функционирането на веригата за доставка на храни, ние подкрепяме мерки за подобряване и укрепване на позицията на фермерите във веригата, особено тези чрез организации на производители с цел осигуряване на справедливо възнаграждение. Те обаче трябва да бъдат допълнени от повишена прозрачност във функционирането на хранителната верига и намаляване на свързаната с това административна тежест. Надяваме се, че и Съветът, и Европейският парламент могат бързо да продължат с анализа на предложенията в тази област.Все още има много поуки, които могат да бъдат извлечени от прилагането на ОСП. Например от основно значение е Комисията да адаптира своя процес на анализ и одобрение на националните стратегически планове, за да гарантира, че става по-бърз и по-отзивчив към нуждите на държавите-членки и земеделските производители. В крайна сметка фермерите, лесовъдите и техните кооперации са тези, които действително ще изпълнят исканите преходи, като същевременно гарантират продоволствената сигурност на ЕС, така че е необходимо те да бъдат чути и да се изградят ефективни отговори, които работят на място. Призоваваме Съвета и Европейския парламент да изпълнят бързо тези предложения, за да позволят прилагането им от всички държави-членки още през 2025 г., като гарантират предвидимост и стабилност за европейската земеделска общност до 2027 г.